A Spirulina alga adagolása

Spirulina alga adagolása

1. Milyen célból szedjük?

A Spirulina alga adagolása egy sokakat foglalkoztató kérdés. Először is tisztázzuk le, hogy milyen felhasználási területei vannak:

  • betegségek következtében fellépő alultápláltság megszüntetése és betegség utáni lábadozás elősegítése
  • anyagcsere-betegségek (kórosan magas vérzsír- és vércukorszint)
  • daganatos megbetegedések kiegészítő kezelése
  • gyulladással járó folyamatok kezelése és gyulladások mérséklése
  • gyógyszerek okozta káros hatások mérséklése – máj-, szív- és vesevédelem
  • vírusfertőzések megelőzése és légúti megbetegedések okozta panaszok mérséklése.

Érdemes hozzáfűzni, hogy gyakran kombinálják más algákkal, leginkább a gyakori és könnyen szaporítható, Chlorophyta törzsbe tartozó Chlorella vulgaris zöldalgával.

2. A Spirulina alga adagolása

Ajánlott napi adagok: a hagyományos alkalmazásokban megfigyelt adagok 10–15 g. A preklinikai kísérletekben és klinikai vizsgálatokban alkalmazott adagok a felhasználás céljától függően, szárított állapotban 3–30 g közé tehetőek. Ezek lehetnek például roborálás, betegségek megelőzése, táplálkozás kiegészítése a szokásos táplálkozás be nem vihető anyagokkal, súlyos betegség kiegészítő kezelése, betegségből történő kilábalás elősegítése.

Nem kívánt hatások, ellenjavallatok, figyelmeztetések:
a jelentős mennyiségű fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó Spirulina alkalmazásával gyűjtött tapasztalatok szerint napi 50 g bevétele esetén komolyabb figyelmet érdemlő kedvezőtlen hatások nem várhatók. A nem elegendő vízfogyasztás vagy nagyobb adagban történő használat esetén, a „kezelések” kezdetén, illetve bizonyos betegségek (pl. anémia) esetén azonban az enyhe hőemelkedéstől, enyhe hányingertől, gyomorpanaszoktól és székrekedéstől kezdve, a máj- és vesepanaszokig többféle nem kívánt hatás jelentkezésével lehet számolni.

A Spirulina készítmények használatát célszerű kisebb adagok bevételével kezdeni, illetve az átlagos napi vízfelvételt 1/2–1 literrel kiegészíteni, mert ezzel az ajánlott adagok bevétele esetén jó eséllyel kizárható a kedvezőtlen hatások előfordulása. Ugyancsak fontos tudnivaló, hogy bármilyen kedvezőtlen hatás fellépése esetén érdemes orvossal konzultálni annak érdekében, hogy az étrend-kiegészítő hosszabb távon történő alkalmazása biztonságos legyen.

3. A Spirulina felhasználása a sport területén

Már egy másik blogbejegyzésemben is írtam, hogy az aztékok is ismerték a Spirulina sportteljesítményt fokozó hatását. De a modern tudomány is tudja ezt igazolni?
Szerencsére igen. Egy 2000-ben megjelent tanulmányban Huang és társai szerint a kínai és kubai olimpiai csapat tagjai naponta fogyasztottak Spirulinát a felkészülés alatt és a versenyek előtt is. Az említett tanulmányban a szerzők a Spirulina fizikai megerőltetés következtében fellépő izomsérülések elleni védő hatását vizsgálták patkányokon.

Megállapították, hogy Spirulina fogyasztás hatására csökkent a szabadgyökök száma és megnőtt az antioxidáns hatású szuperoxid-dizmutáz (SOD) enzim aktivitása. Ezen felül jelentősen hígult több élettani izom-enzim szintje, ezek alapján a Spirulina alga adagolása alkalmas lehet a fizikai megerőltetés okozta izomsérülés csökkentésére.

Brazil kutatók profi kerékpárosokat vizsgálva ezt a hatást nem tudták igazolni, amennyiben a sportolók a felkészülés és a versenyek során megfelelő diétát követtek. Ázsiai kutatók azóta több publikációban foglalkoztak a Spirulina sportolók teljesítményére gyakorolt jótékony hatásával.

Ha nem is vagy élsportoló, de szeretnéd Te is élvezni a Spirulina jótékony hatásait, szedheted tabletta formában vagy fogyaszthatod akár reggelire is, finom és egészséges Spirulinás gabonapehelyként!

Forrás: Spirulina
Összeállította: Fődi Attila, Dr. Babulka Péter, Dr. Szabó László Gy.

3 hozzászólás

3 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..